Verksamhetsberättelse 2013

F-skattsedel finns

I Ur och Skur Gullungarnas Verksamhetsberättelse 2013

Morgonsamling:

Varje morgon har vi en gemensam morgonsamling. Alla barn har varsin docka som är med på morgonsamlingen. Då någon är sjuk läser vi en sjukramsa för den dockan. Vi äter även vår förmiddagsfrukt då.

Målet: med samlingen är att lära sig sitta still, lyssna på andra, känna empati, våga prata i en grupp.

Vad vi gjort för att nå dessa mål:

Alla barn har en egen docka som de tillsammans med föräldrarna tillverkat hemma. Då något av barnen är sjuka läser vi en sjukramsa och bäddar ner den dockan i sjuksängen. På detta vis får vi in empatin. Är man dessutom den som är hemma och sjuk så vet man att kompisarna tänker på en.

Vi talar om vad det är för veckodag, månad, datum, år samt väder. Vi tar upp temat för dagen samt sjunger några sånger. Ibland, beroende på vädret, tar vi även och läser en saga.

Vårterminens tema: Småkrypen: tvestjärt, fästing. bärfis, gråsugga samt guldbaggen.

Vi har pratat om de olika insekterna.

Målet: Att lära sig fakta och känna igen de olika insekterna.

Vad vi gjort för att nå dessa mål?:

Vi har ritat av insekterna samt . Vi har även letat efter dem och tittat på dem genom luppar. På så sätt har vi kunnat studera dem ingående.

Vi har ett par dagar i veckan under 2013 arbetat med olika teman.

Målet har varit att fördjupa oss i de olika insekterna och lärt oss se skillnad på dem.

Vad vi gjort för att nå dessa mål:

Vi har letat upp fakta i böcker om de olika insekterna och läst om dem. Vi har även varit ute mycket i skogen och studerat dem. Vi har även ritat av dem samt gått olika naturspår i skogen som handlat om detta tema.

Höstterminens tema:

Det har varit olika djur som bor i vår skog. Det har varit räven, ekorren, ormen, skogsmusen, råddjur

Målet:

Att vi lärt oss fakta om dem.

Vad har vi gjort för att nå dessa mål:

Vi har läst i olika faktaböcker om djuren, gått olika djurspår i skogen, ritat av dem.

Mulle och Knytteskolan:

Det har vi haft 10 ggr på vårterminen samt 10 ggr på höstterminen.

Målet med Mulle har varit att lära barnen mer om skog, djur. Lära sig ta hänsyn till varandra, djur och natur och i förlängningen få en insikt om människans roll och ansvar för natur och miljö. Vi har arbetat mycket med att lära oss mer om djuren och växterna som vi har i vår skog.

Hur vi gjort för att nå detta mål:

Genom gemensamma upptäckter och upplevelser i skogen lär sig barnen att ta hänsyn till varandra och till det som lever och växer.

Vi har använt friluftsfrämjandets ”Skogsmullefigurer” som ett pedagogiskt hjälpmedel. Det Mulle säger väger tungt!

Mulle kom även på ett besök till oss i skogen. Han testade våra kunskaper och det gick strålande. Vi fick även leka några lekar tillsammans med honom. Ett, bland barnen, mycket uppskattat besök.

Vi har lekt mycket olika lekar så som bro, bro och breja,

björnen sover, knack, knack är Mulle hemma? Burr m.fl. lekar.

Vi har gått på upptäcktsfärder och letat efter insekter, svampar och bär och fördjupat oss ännu mer i våra teman. Detta följer vi sedan upp genom att arbeta i Naturböcker hemma. Det är arbetsböcker som vi köpt från Ilkas förlag och som jag anser vara bra pedagogiska och lärande böcker.

Knytteskolan:

Målet med Knytte är att känna sig trygg i naturen. Barnen skall redan som mycket små tycka det är roligt att vara i skogen.

Vad vi gjort för att nå dessa mål?:

Vi är med barnen och upptäcker saker i naturen. Vi utforskar de vi finner. Knyter an till aktuella teman. Vi använder vår Knyttesymbol som ett pedagogiskt hjälpmedel och arbetar mycket med handockor som föreställer olika djur. Vi gör olika räkneuppdrag med hjälp av naturföremål. Vi sjunger många olika djursånger.

Hemsäkerhet:

Målet: Är att lära barnen säkerhet i hemmet. Lära sig larmnumret 112, olika symboler som sitter på farliga flaskor och burkar, att använda hjälm vid cykelåkning, pulka samt skridskoåkning m.m.

Vad vi gjort för att nå dessa mål?:

Vi har arbetat i ett häfte som vi ritat till och skrivit till. Avslutningsvis blev det diplomutdelning.

Flammy:

Målet: Att lära sig hur man undviker att det uppstår brand samt hur man gör om det skulle bli en brand.

Vad vi gjort för att nå dessa mål:

Vi har arbetat i ett häfte som handlar om olika situationer som kan uppstå. Vi har ritat till det och pratat mycket kring det samt spelat ett spel som tillhör utbildningen.

Hitta Vilse:

Målet: Är att lära barnen hur man gör i en situation där man gått vilse.

Vad vi gjort för att nå dessa mål?:

Vi har varit ute i skogen och övat på vilsesituationer. Arbetat i Vilses arbetsbok samt läst sagan om Vilse.

Vi avslutade med ett test i skogen för att se vad de lärt sig. Alla barn fick sedan varsitt Vilse-diplom samt pannkaka, precis som Vilse får i sagan då de hittar honom i skogen!

Laxe:

Målet: är att lära sig lite om det som bor i vattnet, lära sig vattenvett samt lära känna Laxefiguren som är en av Mulles vänner.

Vad vi gjort för att nå dessa mål?:

Vi har läst sagan om Laxe ett antal gånger, vi har besökt ett kärr och där håvat och studerat vad vi fått upp. Vi har artbestämt det vi fångat, följt grodans utveckling. Från att vi varit och sett grodparningen (vilken upplevelse hela kärret fullkomligt kokar av grodor), till att följa grodynglets utveckling tills det blir dags för den lilla grodans vinterdvala.

Sång med Sångpedagog

En gång per vecka sjunger vi tillsammans med en sångpedagog. Naturligtvis ute i naturen.

Målet med sången är: Att lära barnen olika barnsånger, kunna klappa takten, sjunga i unison sång tillsammans med andra samt självklart känna glädjen med musik.

Vad vi gjort för att nå dessa mål?:

Vi har kontinuerligt en gång per vecka vår- samt höstterminen sjungit med musikpedagogen.

Vi har haft avslutning på vårterminen med ett sånguppträdande för alla mammor, pappor, mor- och farföräldrar samt syskon. Efter skönsång åt vi tillsammans våra egna medhavda matsäckar.

Avslutningen på höstterminen blev ett vackert Luciatåg utomhus för alla mammor, pappor, mor- farföräldrar samt syskon. Vi bjöd sedan på varm glögg, varm saft och pepparkakor .

Utflykter:

Vi har varit med de äldre barnen (3-5 åringarna) på Skansen.

Livrustkammaren har vi varit och tittat på alla fina kläder. Vi fick även prova riddarkläder, prins, prinsesskläder.

På Naturhistoriska riksmusset har vi varit med alla Gullungar.

Mullebarnen har varit själva en gång på Naturhistoriska Riskmuseet.

Teatrar har vi varit på både innei stan och även i Älvsjö.

Teater:

Målet med att gå på teater: Att upptäcka teaterns underbara värld. Att upptäcka andra uttrycksmedel i denna tv och datoriserade värld som nutidens barn lever i.

Hur vi gjort för att uppnå detta mål:

Vi har sett ett antal olika fina föreställningar både inne i stan och här i Älvsjö.

Gumman Tö, Gubben Höst och Skräp-Lisa.

Vi har haft besök av Gumman Tö, från boken Olles skidfärd av Elsa Beskow, hon sopade fram våren med sin kvast och gav oss ett kort med ett sött vårrim på.

Gubben höst kom och slängde ut löv och målade skyn med höstfärger hade även med sig en korg full med röda fina höstäpplen som han lämnad i skogen samt ett brev till oss. Skräp-Lisa, Mulles ovän, kom och slängde ut mycket skräp i skogen.

Målet: Att lära oss mer om årstider och deras växlingar. Vi tränar indelningstänkande och lär oss årstidernas ordning.

Vi lär oss också vikten av att ta ansvar för att inte skräpa ner i naturen och att återvinna olika material för att inte belasta naturen mer än nödvändigt.

Vad vi gjort för att nå dessa mål?:

Genom att Gumman Tö kommer så pratar vi om våren och de andra årstiderna som är på väg och vad som kännetecknar de olika årstiderna. Gubben höst besök gör att vi pratar om hösten och de andra årstiderna som är på väg och vad som kännetecknar de olika årstiderna. Skräp-Lisa kommer och slänger skräp som vi sedan städar upp och källsorterar. Då vi gör detta pratar vi om att man inte får kasta skräp i naturen och vi pratar även om vikten av källsortering.

Traditioner:

Jag anser att det är mycket trevligt och viktigt med att uppmärksamma våra olika högtider.

Målet: Med att fira våra traditioner är att lära sig mer om de olika högtiderna samt allmän vett och etikett.

Vad vi gjort för att nå dessa mål?:

Påsken: Vi pratade om varför vi firar påsk. Vi påskpysslade och målade ägg. Allt avslutade med att gå ett gemensamt Påskspår i skogen. Vi letade då efter hönans fjädrar som ledde oss till en korg som var fylld med chokladägg. Självklart var vi alla (som ville) utklädda till Påskkärringar/harar. Påsklunchen med traditionell påskmat intog vi tillsammans hemma.

Valborgsmässoafton: Vi passade som alltid då på att vårstäda en park. Vi gjorde upp en brasa. . Skräp-Lisa kom gående förbi oss och kastade en hel del skräp som vi fick städa upp och sopsortera.

Nationaldagen: Vi hissade vår flagga. Träffade våra kompisar och pratade lite om och kring vårt land. Självklart sjöng vi vår nationalsång.

Midsommar: Vi klädde vår midsommarstång. Dansade kring stången och åt tillsammans med våra kompisar en härlig sommarlunch. Självklart med jordgubbstårta till fikat.

FN-dagen:

Målet: med FN-dagen är att prata om olika länderna.

Vad vi gjort för att nå dessa mål?:

Vi pratade om olika länderna. Vi hade med oss en jordglob som vi studerade mera ingående. Alla barn fick rita olika flaggor. Det blev många nya flaggor. En tanke till kommande år är att en vecka äta olika maträtter från olika länder.

Halloween: Vi spökpysslade hemma. Gick ett spökspår i skogen. I år hade vår häxa hängt upp spöken som vi fick leta efter. Vid varje spöke som vi hittade så fick alla ta varsin pinne. Väl framme vid skatten (en skattkista) som låg vid häxans hus så förvandlades alla pinnar till trollspön. Alla hjälptes därefter åt att trolla fram något i kistan.

Adventsfest: Vi fick besök i skogen av en adventsängel. Hon kom och läste om varför vi firar jul.

Nobellunch: Vi hade en fin nobellunch tillsammans. Vi åt en trerättersmeny och hade kandelaber med fina ljus på bordet.

I år hade vi en god toast till förrätt, nobelmedaljonger med klyftpotatis och bearnaisesås till huvudrätt samt nobelglass med isfackla till efterätt. Dryck var genomgående julmust alternativ mjölk. Vi talar lite om Alfred Nobel och nobelfesten. Självklart blev det dans efter maten. En mycket trevlig och uppskattad lunch bland både barn och föräldrar.

Lucia: Vi börjar öva lång tid innan Lucia på luciasångerna.

Vi bjöd sedan in alla mammor, pappor, far- och morföräldrar och syskon till vårt stämningsfulla Luciatåg. Vi har alltid luciatåget utomhus och så även i år.

Efter skönsång bjöd vi på varm glögg, saft och pepparkakor.

Julen: Vi julpysslade, bakade pepparkakor och kokade gröt till tomten som vi ställde ut. Tomten kommer alltid och hälsar på oss i skogen strax före jul. Men i år hann han inte avlägga sitt årliga besök. Han lämnade julklappar i en säck utanför dörren.

Jullunchen intog vi hemma vid härligt julbord.

Julgransplundring har vi haft hemma inomhus. Vi dansade ut julen och avslutade med raketen. Självklart blev det lite godis efter dansen.

Andra evenemang vi haft under det gångna året:

Lilla Vasaloppet.

Vi började hemma med att berätta lite om Vasaloppet. Så att vi visste lite om historiken bakom Vasloppet. Flera av barnen hade mammor och pappor som skulle åka det, så de hade hört talas om det.

Rörelse är naturligtvis ett viktigt mål med denna verksamhet.

Vi höll till i ”vår” park och hade nummerlappar på oss. Några av barnen åkte skidor de andra gick sedan ett spår med vätskekontroller med blåbärsoppa till dryck samt bananer på slutet. Självklart var det som sig bör, medaljutdelning på slutet.

Gångpolarn:

Vi köpte märken från barncancerföreningen.

Målet: Är att väcka empati och medkänsla för andra människor.

Hur vi gjorde för att uppnå målet:

Vi pratade om att det finns sjuka barn och vuxna. Hur de kan känna sig. Vi tänkte på dem då vi gick vår slinga.

Då vi gått vår slinga så fick alla barn varsitt fint märke att sätta på sin jacka.

Sommarmaskerad och spökmaskerad: Vi har haft två stycken dagar där barnen har kommit utklädda på morgonen,

Internationella barndagen:

Målet: Var att prata om barnen i andra länder. Om hur de kan ha det.

Vad vi gjort för att nå dessa mål?:

Vi tittade på bilder på barn från andra länder. Det var barn från Afrika, Indien Grekland, Norge m.fl. länder. Vi pratade om att vi ser olika ut men att alla är likadana och om allas lika rättigheter. Att alla känner likadant, kan bli glada, arga ledsna.

Naturspår:

En gång per vecka har vi hängt upp olika spår i skogen.

Målet: har varit att lärt sig mera om djuren, lättare matematikövningar, övat på bokstäver m.m.

Vad vi gjort för att nå dessa mål?:

Vi har tillsammans med barnen gått de olika spåren, pratat om uppgifterna under spårets gång. Har sedan haft en återsamling då vi funnit alla våra uppgifter. Förklarat för varandra hur vi tänkt kring de olika lösningarna. Ibland har det varit att sortera och räkna olika naturföremål

Skördefest:

Vi ser hur potatisen växer, morötter, dill, persilja m.m. Vi skördar och gör en gemensam god lunch med de andra familjedaghemmen.

Inomhusaktiviteter:

Vi har övat på mått och mängd.

Målet: har varit med det att få in lite kunskap om olika mått- och mängdenheter

Vad vi gjort för att nå dessa mål?:

Vi har bakat tillsammans och pratat om de olika enheterna.

Det har gått riktigt bra. Resultatet har dessutom varit mycket angenämt.

Pussel och olika spel:

Vi har spelat många olika spel och lagt många pussel då vi varit inne.

Målet: har varit att lära sig vänta på sin tur, kunna förlora då det gäller spel, samarbete och att träna finmotoriken.

Vad vi gjort för att nå dessa mål?:

Vi har spelat olika spel tillsammans. Det är fortfarande svårt för vissa att inte vinna men vi tränar vidare på det.

Pusslandet har blivit mycket uppskattat. De små lägger olika knoppussel medan en del av mina 5-åringar lägger pussel med riktigt många bitar nu.

De tycker att det är mycket roligt. Alla har blivit riktigt bra på det och finner glädje med det.

Vi gör även sådana aktiviteter utomhus då vädret tillåter det.

Aktiviteter tillsammans med föräldrarna:

Målet: Är att stärka föräldragruppen, att de skall lära känna varandra bättre samt naturligtvis vara med och se vad deras barn gör på dagarna.

Hur jag gjort för att uppnå dessa mål:

Bussutflykt: Föräldrarna har följt med på en bussutflykt till Lida friluftsgård. Där gick vi ett mullespår i skogen tillsammans allihop.

Dropput-fika:

Vi har haft ett dropput-fika under året. Vi bjöd då föräldrarna på gott fika ute i vår park. Vi hade även ordnat ett litet galleri där vi visade upp våra alster.

Lucia:

Vi börjar öva lång tid innan Lucia på luciasångerna.

Vi bjöd sedan in alla mammor, pappor, far- och morföräldrar och syskon till vårt stämningsfulla Luciatåg. Vi har alltid luciatåget utomhus i och så även i år.

Efter skönsång bjöd vi på varm glögg, saft och pepparkakor.

Vårpicknicken:

Alla föräldrar bjöds in till en vårkonsert då vår sångpedagog Åsa spelade gitarr och barnen framförde några av sångerna de lärt sig. Vi avslutade med en gemensam picknick.

Föräldrakväll:

I augusti bjöd jag och min man Kenneth alla mina föräldrar till en barnfri kväll. Vi åt bjöd på god mat och dryck. Jag har gjort detta till en tradition och det har blivit en mycket uppskattad kväll. Ett mycket bra tillfälle att för både oss och föräldrarna att umgås och prata en hel kväll utan att bli avbrutna. Vi bjöd även in de föräldrar som skulle börja hos oss under hösten

Utvecklingsamtal:

Har jag haft under våren 2013.

Veckobrev:

Varje vecka dokumenterar jag med bilder samt ett brev till föräldrarna med information om vad som hänt den gångna veckan samt information om kommande vecka.

Målet: Med det är att alla föräldrarna skall få del av det vi gjort i veckan. Det är ju inte alltid båda föräldrarna som kommer och hämtar och lämnar barnen men båda föräldrarna bör veta vad som hänt under veckan.

Vad vi gjort för att nå dessa mål?:

Genom att varje vecka dokumentera mitt arbete både skriftligt och med hjälp av kameran har jag sedan mailat ut ett veckobrev till alla föräldrarna. Dessa veckobrev är också uppskattade hos mor- och farföräldrar som med dessa veckobrev håller sig uppdaterade om vad deras barnbarn gör på dagarna och även ser bilder på dem.

Fortbildningsdagar/ kvällar:

Jag har deltagit i en nätverksträff med I Ur och Skur-nätverket som jag tillhör. Mycket nya idéer fick man med sig samt trevlig sällskap.

En föreläsning som handlade om barn med särskilda behov.

Möte med familjedaghemsföreningen.

.

Medel till Kompetensutveckling:

Jag har inhandlat mycket olika litteratur som handlar om skog och natur samt även mycket pyssel och idéer.